Doe hier uw melding over een niet-conform product

Vermoedt u dat een product niet aan de (veiligheids)eisen voldoet? Wordt het product te heet, vliegt het in brand, levert het storing op, zijn er cyberrisico’s, of vermoed u andere fouten? Dan is het belangrijk dat u daar melding van maakt. Dit om de veiligheid van uzelf en andere gebruikers te waarborgen, en om persoonlijke of materiële schade te voorkomen.

U herkent een niet-conform product bijvoorbeeld aan:

  • Het levert storingen op (bij andere apparaten), valt onverwachte uit of vertoont mankementen.
  • Het product werkt niet goed (meer).
  • Heeft onjuiste frequentie-instellingen.
  • Onvoldoende cyberveiligheidsmaatregelen, zoals het ontbreken van wachtwoordbeveiliging, software-updates en versleuteling.
  • De CE-markering, naam en het adres van de fabrikant ontbreekt.

Om melding te doen, vult u het formulier hieronder in. Om uw melding goed in behandeling te kunnen nemen, helpt het om ons van zoveel mogelijk gedetailleerde informatie over het product te voorzien. De RDI verzamelt de meldingen en onderzoekt deze.

Bijvoorbeeld een slimme thermostaat, smartwatch, draadloze koptelefoon, portofoon, ledverlichting of draadloze oplader.
Vaak vindt u deze informatie op het apparaat, de verpakkingsdoos ofin de handleiding.
Vaak vindt u deze informatie op het apparaat, de verpakkingsdoos of in de handleiding.
Vermeld hier wanneer en in welke (web)winkel het apparaat gekocht is. Bijvoorbeeld op ’23 februari 2021 bij winkel X’ of ‘zomer 2024 bij webwinkel X’.
Bijvoorbeeld: kindertablet update software niet automatisch, portofoon werkt op frequenties waar dit niet hoort en stoort, ledverlichting vliegt in brand.
Heeft u al een melding gedaan bij het verkooppunt en/of bij de fabrikant?(verplicht)
Denk aan: foto’s van het product, de verpakking, de handleiding en/of uw aankoopbewijs.