Veelgestelde vragen over mobiele bereikbaarheid van 112
Algemene informatie over 112
Als u 112 belt dan zorgt uw mobiele aanbieder ervoor dat uw gesprek binnenkomt bij de landelijke meldkamer in Driebergen. De alarmcentrale vraagt u wat er aan de hand is, waar u hulp nodig heeft en welke hulpdienst u nodig heeft: politie, brandweer of ambulance. De alarmcentrale verbindt u dan onmiddellijk door met de juiste hulpdienst in uw regio.
Ja, als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer meestal uw locatiegegevens en mobiele gegevens, zoals uw telefoonnummer. Dit is niet het geval als u belt via een ander mobiel netwerk dan uw eigen mobiele netwerk of zonder simkaart. De medewerker van de centrale meldkamer zal dan deze informatie aan u vragen.
Als uw verbinding wegvalt, verschijnt uw mobiele nummer automatisch op het scherm van de meldkamermedewerker, zelfs als u anoniem belt. Hierdoor kan de medewerker u terugbellen als de verbinding onderbroken wordt of als er een andere verstoring is.
Nee, u heeft geen beltegoed of een simkaart nodig om 112 te bellen.
Wanneer u 112 belt en uw eigen mobiele netwerk is niet beschikbaar dan maakt uw telefoon automatisch verbinding met een ander netwerk dat wel beschikbaar is. Ook als dit een Nederlandse of een buitenlandse mobiele aanbieder is. Dit is in overeenstemming met internationale afspraken en technische standaarden. Die schrijven voor dat noodoproepen altijd voorrang hebben en moeten worden doorgestuurd, zelfs als dit betekent dat ze via een ander netwerk lopen.
Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken. Het is belangrijk om 112 alleen te bellen als er echt sprake is van een noodsituatie, anders kunt u de lijn bezet houden voor iemand die dringend hulp nodig heeft.
Ja, u kunt 112 bellen via wifi. U moet verbonden zijn met een wifi netwerk en uw toestel moet geschikt zijn om via wifi te kunnen bellen.
Mobiele aanbieders zorgen ervoor dat het alarmnummer 112 bereikbaar is via spraaktechnieken zoals 4G (Voice over LTE) en bellen via wifi. Dit betekent dat u 112 kunt bellen, zelfs als u geen mobiel netwerk heeft, maar wel een wifi-verbinding. Dit kan handig zijn als u zich bijvoorbeeld in een gebouw bevindt waar het mobiele signaal zwak is, maar waar wel wifi beschikbaar is. U moet de functie 'bellen via wifi' op uw telefoon inschakelen. Dit proces kan verschillen per toestel en mobiele aanbieder. Sommige mobiele toestellen zijn niet geschikt om 112 te bellen via wifi, bijvoorbeeld als het besturingssysteem van de fabrikant niet is ingericht voor wifi- of 4G-oproepen naar 112.
Neem voor meer informatie over de geschiktheid van uw toestel en hoe u dit kunt instellen, contact op met uw mobiele aanbieder of raadpleeg hun website.
Als u slechthorend of slechtziend bent, zijn er verschillende manieren om in Nederland contact op te nemen met alarmnummer 112. Hieronder enkele opties:
- Tolkcontact app: Deze app maakt het mogelijk voor doven, slechthorenden, en mensen met een spraakbeperking om een noodoproep te doen via mobiele apparaten of computers.
- E-sms: Dit is een speciale dienst waarmee slechthorenden en mensen met een spraakbeperking via sms contact kunnen opnemen met een meldkamer om een noodgeval te melden. Voordat u deze dienst kunt gebruiken in een noodsituatie, moet u zich eenmalig aanmelden door 'aanmelden' te sms'en naar 112.
- 112NL app: Deze app stelt gebruikers in staat om de meldkamer te bellen of te chatten met een hulpverlener. Het heeft een chatfunctie die gesprekken kan vertalen, wat handig is voor mensen die doof of slechthorend zijn, of voor wie geen Nederlands of Engels spreekt. In de app kunt u ook persoonlijke kenmerken opgeven, deze zijn zichtbaar in een melding, zodat centralisten u beter en sneller kunnen helpen.
Zie ook:
Iedereen kan in noodgevallen de 112NL-app gebruiken. Voordat u via de app verder kunt communiceren met een hulpverlener, moet u eerst 112 bellen. De app heeft een chatfunctie die het gesprek in uw taal vertaalt.
Zie ook:
In Nederland kunt u gebruikmaken van verschillende telefoonnummers, afhankelijk van het type hulp dat u nodig heeft:
- Politie: Voor niet-spoedeisende politiehulp belt u 0900-8844. Dit nummer is 24/7 bereikbaar voor alle niet-spoedeisende vragen en problemen waarvoor u politieassistentie nodig heeft.
- Brandweer: Als u hulp nodig heeft van de brandweer, maar er is geen noodsituatie, dan belt u 0900-0904. Dit nummer is ook 24 uur per dag bereikbaar.
- Zelfmoordpreventielijn: Bij suïcidale gedachten of als u zich zorgen maakt om iemand anders, kunt u de zelfmoordpreventielijn bereiken op 0800-0113 of 113.
- Dieren: Voor dieren in acute nood of gewonde dieren is het juiste nummer 144.
Deze nummers zijn bedoeld om hulp te bieden in situaties waarbij direct levensgevaar niet aan de orde is, maar waarbij wel assistentie nodig is.
Let op: er kunnen kosten verbonden zijn aan deze nummers. Raadpleeg voor actuele tarieven de betreffende websites.
Volgens een onderzoek uit 2015 van Agentschap Telecom (sinds 1 januari 2023 de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur) is de kans dat u 112 buitenshuis kunt bereiken in Nederland over het algemeen hoger dan 99%. Dit betekent een goede dekking voor de mobiele bereikbaarheid van 112. Sinds 2015 is de mobiele bereikbaarheid van 112 nog beter geworden door bijvoorbeeld meer zendmasten, technologische innovaties, extra frequenties en de mogelijkheid om 112 te bellen via een ander mobiel netwerk dan uw eigen.
De mogelijkheid om 112 te bellen op uw mobiele telefoon hangt ook af van hoe goed het netwerk van uw mobiele aanbieder en van andere aanbieders is in uw omgeving. Mobiele aanbieders laten op hun websites kaarten zien die aangeven waar hun netwerk bereik heeft. U kunt deze kaarten bekijken om te controleren of er genoeg signaal is in uw omgeving om 112 te kunnen bellen.
Daarnaast controleren wij actief en continu de mobiele bereikbaarheid en capaciteit van de individuele netwerken. Sinds juli 2022 zijn mobiele aanbieders verplicht om op 98% van het grondgebied van elke gemeente in Nederland (peildatum: 1 januari 2020) buitenshuis een dienst aan te bieden met een snelheid van 8 Mbps. Deze verplichting geldt niet voor Natura 2000-gebieden. De meetresultaten van de dekkings- en snelheidsverplichting vindt u op onze website. Wij werken deze resultaten regelmatig bij.
Er zijn verschillende dingen die de mogelijkheid om 112 te bellen kunnen beïnvloeden in Nederland. Hier zijn een paar voorbeelden:
- Netwerkdekking: hoe goed uw mobiele signaal is, hangt af van hoe dicht u bij een zendmast bent, of er obstakels zoals gebouwen of bomen in de weg staan, en de geografische omgeving, zoals heuvels of dalen;
- Telefoonontvangst: hoe goed uw telefoon het signaal oppikt, wordt beïnvloed door de kwaliteit en het type telefoon, hoe oud en in welke staat uw telefoon is, en externe signalen;
- Isolatie van gebouwen: materialen zoals dubbel of driedubbel glas, beton of metaal kunnen ervoor zorgen dat het mobiele signaal minder goed door komt of zelfs helemaal verzwakt, waardoor u binnen minder goed bereik hebt om te bellen;
- Softwarebeperkingen: bij sommige telefoons kunnen software-instellingen het bellen naar 112 beperken tot alleen 2G of 3G netwerken, waardoor bellen via Wifi of 4G niet mogelijk is;
- Netwerkstabiliteit: periodiek onderhoud, het weer en veel vraag naar het netwerk kunnen tijdelijk invloed hebben op hoe stabiel het netwerk is.
Dat u geen overgangstoon hoort tijdens het bellen van 112, kan verschillende redenen hebben.
Situatie | Mogelijke oorzaken | Mogelijke oplossingen |
---|---|---|
U heeft geen bereik | U bevindt zich op een afgelegen plek of in een gebouw met een slecht signaal. |
|
U kunt 112 niet bereiken |
|
|
U hoort de telefoon niet overgaan bij het bellen van 112 |
|
|
Probeer bij geen bereik van 112, de hulpdiensten via een ander nummer te bellen, zoals de politie (0900-8844) of de brandweer (0900-0904). U kunt ook andere mensen vragen om hulp, of u kunt naar een openbare plek gaan om hulp te vragen. Denk aan een winkel, een tankstation of een ziekenhuis.
Als het gaat om een medische noodsituatie, kunt u ook de huisarts of huisartsenpost bellen. Blijf bij het slachtoffer en vraag altijd aan buren en omstanders om te helpen en te bellen.
Bekijk voor meer informatie over de alternatieve nummers van de brandweer en politie de volgende websites:
Een stroomstoring kan invloed hebben op de mobiele bereikbaarheid van 112. Zendmasten van de mobiele aanbieders hebben namelijk stroom nodig hebben om te werken. Als de stroom uitvalt, vallen de zendmasten uit of ze gaan op noodstroom werken. De noodstroom raakt na enige tijd op. Verbinding maken met het mobiele netwerk en dus ook met 112 is dan niet mogelijk.
De providers treffen bij langdurige stroomstoringen noodvoorzieningen bij sommige masten, zodat u toch 112 kunt bellen. Daarom kan het zinvol zijn om u te verplaatsen naar een andere plek waar u wel bereik heeft. Dit kan een gebied zijn waar nog wel stroom is of waar een zendmast staat die wel werkt.
Wanneer u in een noodsituatie op het water bent, kunt u gewoon 112 bellen, net zoals u dat aan land zou doen. De meldkamers werken samen met de Kustwacht en als het nodig is zetten ze uw oproep door naar de Kustwacht.
Noodsituatie op zee / grote binnenwateren
Als u in een noodsituatie of in levensgevaar bent, een gewonde of ernstig zieke aan boord heeft of als uw schip dreigt te zinken, moet u de Kustwacht oproepen. De Kustwacht is verantwoordelijk voor de coördinatie van de hulpverlening op zee en op de grote binnenwateren, zoals het IJsselmeer. U kunt de Kustwacht bereiken via de marifoon op VHF kanaal 16 of VHF/DSC kanaal 70, of via de telefoon op 0900-0111. De Kustwacht kan dan de KNRM of andere hulpdiensten inschakelen.
Kijk voor meer informatie op de website van de Kustwacht of op de website van de KNRM.
Problemen melden
Een melding maakt u via de vragenlijst Mobiele Bereikbaarheid 112.
Als u problemen heeft met het mobiele netwerk in of rond uw huis, kunt u deze stappen volgen:
- Neem contact op met uw provider om na te gaan of er bekende storingen of werkzaamheden zijn die de netwerkdekking beïnvloeden en bespreek mogelijke oplossingen;
- Informeer de gemeente over de mobiele dekkingsproblemen. Zij kunnen een rol spelen in het verbeteren van de infrastructuur en in contact treden met providers. In de handreiking mobiele bereikbaarheid voor gemeenten vindt u meer informatie over de stappen die de gemeente kan ondernemen;
- Komt u er met uw provider niet uit? Lees dan het advies van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het doen van een melding bij de toezichthouder. De ACM houdt toezicht op de telecommunicatiemarkt en kan u informeren over uw rechten en plichten als consument.
Daarnaast kunt u, vooral bij netwerkproblemen buitenshuis, ons raadplegen. Voor inzicht in de verplichtingen die providers hebben voor netwerkdekking en -snelheid, kunt u de veelgestelde vragen over de dekkings- en snelheidsverplichting bekijken.
Wat gebeurt er met uw melding?
Uw melding geeft inzicht in mogelijke knel- en verbeterpunten. Deze inzichten delen we geanonimiseerd met partijen die de mobiele bereikbaarheid van 112 verbeteren. Denk hierbij aan beleidsmakers van het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Justitie en Veiligheid, toezichthouders zoals de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Consument & Markt, telecommunicatieaanbieders zoals KPN, Odido en VodafoneZiggo, gemeenten en de hulpdiensten.
We horen graag uw mening!
Heeft u een vraag over de mobiele bereikbaarheid 112 die niet beantwoord is in onze veelgestelde vragen? Deel deze dan met ons via onderstaand contactformulier.