Aanvraaghulp lokale digitale radio-omroep (DAB+)

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur heeft dit document opgesteld om aanvragers te ondersteunen bij hun aanvraag. 

Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de volledige regels wordt verwezen naar de Regeling aanvraag- en veilingprocedure digitale radio-omroep DAB+ laag 6. Hierna de Regeling.

1. Aanvraag indienen

Uw aanvraag moet in de periode van 20 juni 2024 tot en met uiterlijk 31 juli 2024 zijn ontvangen. Stuur uw aanvraag per aangetekende post naar:

de Rijksinspectie Digitale infrastructuur,
t.a.v. Projectteam uitgifte radio-omroepvergunningen,
Emmasingel 1
9726 AH
Groningen 

Of dien deze door middel van persoonlijke overhandiging in. Mocht u uw aanvraag persoonlijk willen overhandigen, dan kan dat in de genoemde periode op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur of tussen 14.00 en 16.00 uur.

Als u uw aanvraag te laat indient, niet per aangetekende post of niet door middel van persoonlijke overhandiging indient, wordt de aanvraag afgewezen.

2. Alleen rechtspersonen mogen een aanvraag indienen

Alleen rechtspersonen mogen een aanvraag indienen. Voorbeelden van rechtspersonen zijn: vereniging, stichting en besloten vennootschap (bv). Een aanvraag mag niet ingediend worden door bijvoorbeeld een eenmanszaak, maatschap of commanditaire vennootschap omdat dit geen rechtspersonen zijn.

3. Waarborgsom of bankgarantie

Per aangevraagde vergunning verstrekt u een waarborgsom of bankgarantie ter grootte van € 2.000,-.

U moet tegelijk met het indienen van een aanvraag een waarborgsom storten of een bankgarantie afgeven. Het storten van een waarborgsom of het afgeven van een bankgarantie doet u dus tijdens de aanvraagperiode van 20 juni 2024 tot en met 31 juli 2024 en niet pas bij de veilingfase. De hoogte van de bankgarantie of waarborgsom is € 2.000,- per aangevraagde vergunning. Stel dat u een aanvraag indient voor drie vergunningen, dan moet u een waarborgsom storten of een bankgarantie afgeven van € 6.000,-.

U kunt de waarborgsom storten op bankrekeningnummer (IBAN) NL41INGB0705001199 BIC INGBNL2A, ten name van Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, Directie Mens en Middelen, onder vermelding van ‘Veiling DAB laag 6’.

4. Aanvraagformulier

Voor het indienen van uw aanvraag dient u gebruik te maken van het aanvraagformulier dat is opgenomen in bijlage 2 van de Regeling. Let op dat u zich strikt houdt aan het aanvraagformulier.

Om uw aanvraag compleet te maken, vult u het formulier in en levert alle gevraagde gegevens en documenten aan. Denk hierbij onder andere aan statuten en uittreksels uit het handelsregister.

5. Gebruik van voorgeschreven modellen

Wijzigingen in voorgeschreven modellen (zoals verklaringen uit het aanvraagformulier of de bankgarantie) zijn niet toegestaan. Bij eerdere veilingprocedures kwam het voor dat de vereiste modellen uit de Regeling werden aangepast door het af te zwakken of doordat extra voorbehouden werden toegevoegd. Dit is niet toegestaan en leidt tot verzuimherstel. Vul de formulieren uit de Regeling volledig en zonder (tekstuele) aanpassingen in.

Zorg dat u alle in de Regeling gevraagde verklaringen en documenten bij de aanvraag voegt.

6. Toestemming Commissariaat voor de Media

U moet een kopie van een geldige toestemming van het Commissariaat voor de Media meesturen. Alleen de aanvraag tot toestemming of de begeleidende brief van het Commissariaat overleggen, is niet voldoende. 

7. Bevoegde ondertekening aanvraag

Het aanvraagformulier moet worden ondertekend door diegene(n) die, overeenkomstig de vertegenwoordigingsbepalingen uit het handelsregister, de statuten van de rechtspersoon en/of een overgelegde volmacht, bevoegd is/zijn om de aanvraag namens de aanvrager in te dienen.

Soms wordt een aanvraag ten onrechte door één van de gezamenlijk vertegenwoordigingsbevoegde personen ondertekend, terwijl alleen twee of meer personen gezamenlijk vertegenwoordigingsbevoegd zijn. Het is daarom van belang dat u controleert of u de aanvraag daadwerkelijk conform het handelsregister, de statuten en (eventuele) volmachten ondertekent.

Voeg bij de aanvraag een uittreksel uit het handelsregister en een kopie van de statuten toe. Voeg zo nodig ook volmachten toe, waarmee u aantoont dat de indiener(s) van de aanvraag bevoegd is/zijn om namens de rechtspersoon de aanvraag in te dienen. U dient ervoor te zorgen dat het gaat om de meest recente documenten. Het kan zijn dat u uittreksels van verschillende rechtspersonen uit het handelsregister en kopieën van statuten van verschillende rechtspersonen moet meesturen.

8. Aanvragen van meerdere vergunningen

U mag maar één aanvraag indienen. Dit is ook het geval als u meerdere vergunningen aanvraagt.

9. Intrekking landelijke of niet-landelijke DAB+ vergunning

Heeft u een DAB+ vergunning voor landelijke of niet-landelijke commerciële radio-omroep? Let dan op! Wordt uw aanvraag voor een DAB+ vergunning voor lokale radio goedgekeurd, dan wordt uw DAB+ vergunning voor landelijke of niet-landelijke radio-omroep ingetrokken.

Bent u verbonden met een DAB+ vergunninghouder voor landelijke of niet-landelijke commerciële radio-omroep? Let dan op! Wordt uw aanvraag voor een DAB+ vergunning voor lokale radio goedgekeurd, dan wordt de DAB+ vergunning voor landelijke of niet-landelijke radio-omroep van de verbonden vergunninghouder ingetrokken.

Dit volgt uit artikel 3a van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep. Dit artikel zegt dat lokale, landelijke en niet-landelijke radio-omroepmarkten apart van elkaar moeten blijven. Ook na het verlenen van de vergunning moet u veranderingen in verbondenheid doorgeven.

Voor meer informatie over verbondenheid zie ook punt 10 hieronder.

10. Gegevens over verbondenheid

Bent u verbonden met andere bedrijven die een vergunning hebben voor landelijke of lokale commerciële radio-omroep? Dan moet u bij de aanvraag een uitleg toevoegen over wie de eigenaar is en wie de beslissingen neemt in uw bedrijf.

De beschrijving moet duidelijk maken welke banden u heeft met andere partijen. Zo kunnen we zien hoe u verbonden bent met vergunninghouders van landelijke of lokale commerciële radio-omroep. We beoordelen dan of er sprake is van één rechtspersoon volgens artikel 3 van de Tijdelijke regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep.

In uw beschrijving moet u alle relevante onderwerpen uit onderdeel 7 van het aanvraagformulier (punten 1 tot en met 7) noemen. Stuur ook alle bijbehorende documenten mee.

Bent u onderdeel van een groter netwerk van vennootschappen of samenwerkingen met andere partijen, dan moet u een uitgebreide uitleg geven over wie de eigenaren zijn en wie de beslissingen neemt. Voeg ook een schema toe van de structuur van alle betrokken bedrijven (niet alleen van uw bedrijf, maar ook van alle vennootschappen daarboven tot aan de uiteindelijke eigenaren, zelfs als dat buitenlandse partijen zijn). De gedetailleerde eisen hiervoor vindt u in onderdeel 7 van het aanvraagformulier (bijlage 2).

Let op: Ook (voorgenomen) wijzigingen die in de toekomst zullen plaatsvinden betrekt u in de hiervoor genoemde beschrijving. U verstrekt de daarbij horende gegevens.

Als deze beschrijving of gegevens ontbreken, bieden we daarvoor verzuimherstel.